2019/2020
Vi gleder oss til et lekende og utviklende år sammen med barnet ditt
Hver dag brenner alle våre dedikerte medarbeidere for å bringe fram det beste i barnet ditt. Dette er vi svært stolte av at vi får lov til å gjøre, og vi vil strekke oss til det ytterste for å gi ditt barn et barnehagetilbud av høy kvalitet.
Hva kan du forvente fra barnehagen med tanke på barnets utvikling?
Barna skal oppleve mestring og utfordringer knyttet til følgende temaer:
-
Kommunikasjon, språk og tekst
Tidlig og god språkstimulering er viktig. Å kunne uttrykke seg og forstå andre er avgjørende for en god oppvekst og et godt liv. Språk læres i samspill med andre. Derfor setter vi av mye tid til dialog i Gnist Barnehager. Samtaler med andre barn og voksne skal stå i fokus for den språklige utviklingen.
Progresjonsmål/milepæler
- Lytte til hverandre og til ulike lyder i omgivelsene
- Imitere lyder og handlinger i sine omgivelser
- Bruke peking kommunikativt
- Vise oppmerksomhet mot syns- og hørselsinntrykk
- Utvikle hverdagslige begreper
- Forstå vanlige hverdagsord
- Benevne gjenstander og personer med egne ord
- Bruke kroppen for å uttrykke behov
- Få erfaring med klappeleker og sangleker.
- Utvikle interesse for bøker
- Få erfaring med enkle eventyr og fortellinger
- Fortelle fra sin egen hverdag
- Kunne samtale og undre seg sammen med andre
- Forstå instruksjon med to ledd
- Benytte spørreord og svare med ja og nei
- Utvide ordforrådet
- Bruke 2- 3 ordsetninger
- Begynne å bruke språket for å skape positive relasjoner
- Kunne knytte ord til følelser
- Ta imot og forstå enkle beskjeder
- Kunne leke og tulle med ord og vendinger
- Kunne lytte til korte fortellinger
- Kunne delta aktivt i bevegelsessanger, rim og regler
- Utvikle et lite repertoar av sanger, rim og regler
- Kunne fortelle historier, og kunne lytte til andres historier
- Kunne lytte og vente på tur i en samtale
- Kunne uttrykke seg forståelig
- Bruke språket til å lansere ideer i lek
- Ta imot beskjeder med flere ledd
- Kunne bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og sinnstemninger
- Kunne lese og tolke andres kroppsspråk
- Kunne samtale i tre- og fireordsetninger
- Utvide reportoaret hva gjelder sanger, rim og regler
- Utvikle interesse for eventyr og fortellinger
- Fortelle en historie med begynnelse, hoveddel og slutt
- Kunne holde en dialog over lengre tid
- Kunne planlegge og gjennomføre aktiviteter
- Uttale korrekte konsonantsammensetninger
- Kunne bruke rim- og tøyseord, og leke med språket
- Begynne å gjenkjenne tall, bokstaver og logo/ikoner
- Begynne å leke-skrive
- Lytte til lengre historier, høytlesning og lytte til lydbøker
- Kunne gjenfortelle en historie, tekstskapning
- Kunne forstå kollektive beskjeder
- Mestrer hverdagsspåket med småord og bøyninger og har rett setningsstruktur
- Kunne bruke hele setninger og variert ordforråd
- Kunne sette ord på følelser som sjalusi og tilgivelse
- Kunne bruke språket til å løse konflikter og skape positive relasjoner
- Kunne skrive navnet sitt og vite når de har bursdag
- Kunne bruke tall og telling aktivt
- Kunne gjenfortelle historier og eventyr med egne ord
1 - 2 år :
2 - 3 år :
3 - 4 år :
4 - 6 år :
-
Kropp, bevegelse, mat og helse
Å få positive opplevelser med fysisk utfoldelse, mestring og kroppsbeherskelse tidlig er viktig for barnas videre utvikling og selvfølelse. Å utvikle et godt forhold til sunn mat og måltider er med på å gi barna en bevissthet rundt sammenhengen mellom sunn mat og god helse. I Gnist Barnehager legger vi opp til gode og varierte fysiske aktiviteter og et sunt og variert kosthold som gir barna den energien det trenger i løpet av dagen.
Progresjonsmål/milepæler
- Oppleve anerkjennelse og entusiasme for nye fysiske erobringer
- Delta i bevegelsesleker
- Utvikle finmotorikken ved å lære seg å spise og drikke på egenhånd
- Kunne bruke kroppen i grovmotoriske aktiviteter som å krabbe, rulle, gå, klatre, kaste og sparke ball
- Kunne gå stødig
- Bli trygg på og kjent med barnehagens uteområde
- Utvikle trygghet med tanke på søvn og stell
- Utvikle et positivt forhold til mat og måltider
- Få et positivt forhold til egen kropp
- Få erfaring med å smake på ulike matretter og individuelle ingredienser i maten
- Utvikle et positivt forhold til toalettbesøk og dotrening
- Finmotorisk trening gjennom perling og tegning
- Kunne smøre egen mat
- Få erfaring med sykling på trehjulssykkel
- Få gode turerfaringer i nærmiljøet
- Kunne peke ut kroppsdelene
- Kunne vaske hendene selv
- Vise hensyn ved måltidene
- Bli bevisst sine egne sanser
- Kjenne til egne kroppslige grenser og være trygg nok til å søke hjelp og melde fra om disse brytes
- Legge enkle puslespill
- Bygge tårn av mange klosser
- Kunne gå på toalettet selv
- Kunne si fra om å gå på toalettet
- Kunne gå med armsving og ikke lenger gå bredsporet
- Kunne løpe
- Kunne gå støtt i trappen
- Balansere
- Kunne bruke naturen som lekeplass
- Vise selvstendighet ved måltidene
- Vise respekt for egen og andres kropp
- Mestre bruk av kjøkkenredskaper som kniv, potetskreller o.l.
- Utvikle gode vaner omkring et sunt kosthold og betydningen av det
- Gå lengre turer i variert terreng
- Kunne tegne "hodefotinger"
- Kunne gå på lange og utfordrende turer
- Kunne vise utholdenhet i grovmotoriske aktiviteter
- Kle av og på seg selv
- Klippe med saks, lime og montere
- Mestre blyantgrep, spise med kniv og gaffel
- Vite hvorfor hygiene er så viktig
- Få kjennskap til gode matvaner og et sunt kosthold
- Akseptere å øve og repetere for å tilegne seg nye ferdigheter
- Tegne og fargelegge med tilnærmet voksent blyantgrep
- Mestre balanse på en fot eller hinke
- Klippe etter en strek
- Kjenne til kretsløpet i kroppen og til kroppens organer
1 - 2 år :
2 - 3 år :
3 - 4 år :
4 - 6 år :
-
Kunst, kultur og kreativitet
Gjennom musikk, sang, dans og drama får barna mulighet til å finne alternative uttrykksformer. Hvert barn har sin egen unike signatur og teknikk. Vi skal legge til rette for at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. I Gnist Barnehager gir vi barna anledning til å videreutvikle sine estetiske uttrykksformer.
Progresjonsmål/milepæler
- Gis mulighet til å stifte erfaringer med alle sansene
- Vise følelser ved hjelp av mimikk, lyder og bevegelser
- Delta i sang- og klappeleker
- Oppleve utstilling av egne produkter
- Få erfaringer med ulike materialer
- Utvikle romforståelse
- Opplever at deres estetiske uttrykk blir møtt med undring og anerkjennelse
- Utvikle et variert lekerepertoar
- Begynner med late-som-lek
- Få erfaring med finmotoriske aktiviteter som tegning, maling, leire, perling osv
- Besøke kulturelle institusjoner og kulturelle arrangementer i nærmiljøet
- Oppleve glede og samspill ved aktiv deltagelse i sang og dans
- Finne glede i å utforske nytt materiale
- Kunne imitere kroppsbevegelser
- Kunne gjenkjenne og navngi basisfarger
- Kunne uttrykke seg estetisk gjennom drama, dans og musikk
- Delta aktivt i rollelek
- Kunne skape nye farger ved hjelp av primærfargene
- Gis mulighet til å kunne dramatisere enkle eventyr og fortellinger
- Være med, og i felleskap delta i skapningsprosessen av felles estetiske uttrykk og produkter
- Beherske finmotoriske aktiviteter som klipping og liming
- Kjenne til ulike materialer og teknikker
- Lage selvportrett
- La seg rive med i rollelek
- Gis mulighet til å presentere sine produkter for andre
- Utvikle et bevisst forhold til kunstneriske prosesser fra start til fedig produkt
- Bli kjent med ulike kulturelle uttrykk gjennom eventyr, fortellinger, bilder og musikk
- Prøve å bruke grafiske symboler, tegn og bokstaver i tillegg til form
- Dramatisere og visualisere følelser som glede, tristhet og anger
- Bruke kreative uttrykk som utgangspunkt for samspill og lek
- Mestrer å gjøre ferdig et produkt
- Oppleve glede og trygghet ved å vise noe for andre, og å kunne spille en rolle
- Tegne komplekse bilder, f.eks. en sol på himmelen over mennesker, hus og blomster på bakken
- Lage mer realistiske bilder som skiller mellom mennesker og dyr, menn og kvinner, barn og voksne
- Få erfaring med ulike kunstsjangere
1 - 2 år :
2 - 3 år :
3 - 4 år :
4 - 6 år :
-
Natur, miljø og teknologi
Barna skal få kjennskap til planter, dyr, landskap, årstider og vær. De skal utvikle forståelse for miljøvern, vern av dyr og begynne å forstå betydningen av en bærekraftig utvikling. I Gnist Barnehager er vi bevisste på å benytte nærmiljøet til forskning og undring. I felleskap studerer vi ulike naturfenomener, vekster og planter og eksperimenterer med teknologi. Vi setter ord på det vi ser, lukter og hører. Slik øker vi barnas kunnskap og respekt for naturen og naturvern.
Progresjonsmål/milepæler
- Gis mulighet til å utforske og oppleve naturen
- Gis mulighet til å bruke kroppen og sansene i naturen
- Bli kjent med ulike dyrearter
- Finne glede i å utforske og oppleve naturen
- Sette pris på å være ute i all slags vær
- Erfare endringer i naturen når årstidene skifter
- Være trygg i ulike miljøer som utfordrer sansene
- Vise interesse for å utforske gjenstander og leketøy
- Utforske skog og mark
- Oppleve turer i nærmiljøet i ulendt terreng
- Bli kjent med hvor de ulike dyrene bor og hva de spiser
- Klassifisere blomster, dyr, trær o.l.
- Bli kjent med de ulike årstidene
- Oppleve å spise mat ute
- Bli kjent med ulike planter og vekster i nærmiljøet
- Bruke naturen som lekeplass
- Vise respekt for planter, dyr og insekter
- Bli bevisst på søppel i naturen og miljøvern
- Så blomster og grønnsaker, og delta på innhøsting
- Oppleve matlaging ute i naturen
- Delta i enkle fysikkforsøk
- Delta i konstruksjonslek
- Kunne navngi dyr og planter som finnes i nærmiljøet
- Bruke naturen som lekeplass, aktivitetsarena og scene, utfordre kroppen i ulendt terreng
- Bruker barnehagens rom og verktøy allsidig
- Få erfaring med pass og stell av dyr
- Vite hvor maten man spiser kommer fra
- Bli kjent med samspillet i naturen
- Kunne tilpasse påkledning etter værforhold
- Bli kjent med dyrearter i kommunen og i Norge
- Lære viktigheten av å ta vare på naturen
- Bruke naturmateriale i konstruksjonslek
- Få kjennskap til naturens kretsløp
- Få kjennskap til næringskjeden og matproduksjon
- Kunne ta i bruk IKT som redskap for erfaringsinnhenting og læring
- Delta aktivt i tilberedning av mat ute i naturen
- Oppleve at sine teorier om verden og naturfenomener blir respektert og grepet fatt i
1 - 2 år :
2 - 3 år :
3 - 4 år :
4 - 6 år :
-
Antall rom og form
Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter skal barna få erfaring med førmatematiske begreper. Her er formgjenkjenning, fargelære, sammenligning, sortering, måling, tall og kategorisering viktige komponenter. Barna benytter ofte matematikk i lek og i hverdagsaktiviteter. I Gnist Barnehager støtter vi opp om den matematiske leken og videreutvikler matematisk forståelse på barnas premisser.
Progresjonsmål/milepæler
- Få erfaring med størrelser og former ved plassering og puttelek
- Oppleve at matematiske begreper er en del av hverdagen
- Få erfaring med ulike former og fasonger
- Få erfaring med ulike størrelser og mengder
- Sortere og systematisere leker
- Finne frem leker og andre ting som har en fast plass
- Få erfaring med puslespill og konstruksjonslek
- Kunne ta i bruk preposisjoner som over, under, foran osv.
- Sortere og sammenligne former og farger
- Utvikle forståelse for adjektiver som uttrykker størrelsesforhold
- Bruke alternative måleenheter i hverdagen (måle med hender, føtter, pinner)
- Vite om forskjeller: tung/lett, lang/kort, stor/liten, høy/lav etc.
- Kunne delta i spill og enkle regelleker
- Sortere og sammenligne geometriske former og farger
- Bruke telling i hverdagen gjennom bøker, sanger, eventyr, spill, peke-telling
- Lage ulike former og mønstre
- Få erfaring med sortering, klassifisering og sammenligning
- Erfaring med speiling og ulike mønstre
- Kunne delta i mer avanserte regelleker
- Delta i lek med innslag av matematikk (for eksempel butikk)
- Kunne sortere i farger, størrelser og former
- Kjenne til begreper som årstider, temperaturer, ukedager og måned
- Bruker ulike måleredskaper og målemetoder i lek og aktivitet
- Erfaring med enkle regnestykker i hverdagen
- Kunne benevne de geometriske formene
- Erfaring med bruk av klokka og tidsbegrepet
- Mestre spill med terning
- Kjenne til avstand og måleenheter gjennom ulike aktiviteter
- Kunne gjenkjenne ulike geometriske former i hverdagen
1 - 2 år :
2 - 3 år :
3 - 4 år :
4 - 6 år :
-
Etikk, religion og filosofi
I møte med nye fenomener skaper barn egne teorier over hvordan verden henger sammen. I Gnist Barnehager gis barna mulighet til å filosofere over små og store fenomener. I samspill med andre skal barna tilegne seg viktige normer og samspillsregler, og lære og respektere ulikheter og mangfold.
Progresjonsmål/milepæler
- Kunne la seg trøste av de voksne i barnehagen
- Vise glede over å være i barnehagen
- Begynne å mestre turtakning
- Kunne samspille i leken titt-tei
- Oppleve gruppetilhørighet
- Kunne uttrykke ulike følelser
- Kunne utforske og erfare omverdenen i samspill med voksne og jevnaldrende
- Kunne hilse og si "hei" og "ha det"
- Oppleve et miljø der det vises omsorg, empati og kjærlighet overfor alle barn
- Få gode opplevelser med markeringen av merkedager og tradisjoner
- Få erfaring med positive samspillsmønstre
- Kunne føle trygghet i barnehagen, i personalet og i de andre barna
- Få erfaring med «hvorfor»
- Få mulighet til å delta i dialog og samtaler med andre barn og voksne
- Begynne å forstå forskjell på rett og galt
- Lære å vise omsorg for og ta hensyn til andre
- Kunne gi trøst
- Kunne gjøre krav på leker som er sine
- Oppleve glede over å omgås andre
- Delta aktivt i markeringen av merkedager og høytider
- Oppleve positiv anerkjennelse ved positive handlinger
- Kunne stille «hvorfor» spørsmål
- Ta kontakt med, og selv bli kontaktet av andre barn
- Vente på tur i hverdagssituasjoner, lek og spill
- Utvikle forståelse for bakgrunnen for de ulike merkedagene og høytidene
- Vise empati og omsorg for andre barn
- Utvikle forståelse for barnehagens normer og regeler
- Få kjennskap til ulike kulturer som er representert i gruppen
- Utvikle forståelse for bakgrunnen for de ulike merkedagene og høytidene
- Utvikle toleranse, interesse og respekt for hverandres ulikheter
- Kjenne til tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnehagen
- Stille spørsmål og undre seg over opplevelser og fenomener
- Få kjennskap til ulike kulturer
- Få en gryende erfaring med hvordan man kan innhente kunnskap
- Å kunne sette ord på og reflektere over egne handlinger
- Finne konstruktive løsninger i konfliktsituasjoner
- Kunne undre seg over samfunnet og livet
- Delta i regellek
1 - 2 år :
2 - 3 år :
3 - 4 år :
4 - 6 år :
-
Nærmiljø og samfunn
Det å føle seg inkludert og få mulighet til kunne bidra i hverdagen, er svært viktige erfaringer for et barn. Både her og nå og i et fremtidig perspektiv, er det viktig å føle seg som en betydningsfull bidragsyter i samfunnet. I Gnist Barnehager gir vi barna innsikt i det demokratiske samfunnet vi lever i og lar alle barn medvirke i barnehagehverdagen på sine premisser.
Progresjonsmål/milepæler
- Erfare at alle barna på avdelingen blir ivaretatt og anerkjent
- Bli kjent med barnehagens rutiner og regler
- Oppleve å tilbys et variert og allsidig barnehagetilbud uansett kjønn
- Føle trygghet til personalet og de andre barna i barnehagen
- Oppleve å høre til og å delta i en gruppe
- Oppleve at de har en viktig plass i barnehagen
- Oppleve å bli anerkjent og ivaretatt av personalet på avdelingen
- Kunne iaktta andre barns lek
- Smile og vise glede over å være i barnehagen
- Utvikle kjennskap til seg selv, familien og venner
- Bli kjent med, oppdage og utforske nærmiljøet
- Oppleve å bli respektert og ivaretatt for den man er, uavhengig av kjønn og etnisitet
- Bli kjent med lokalmiljøet gjennom turer i nærmiljøet
- Erfare sosiale normer i samfunnet som empati, omsorg og rettferdighet
- Kunne ferdes langs vei og i trafikken
- Viser interesse for hva andre barn gjør og imiterer dem i lek
- Like å være sammen med andre barn
- Finne trygghet i nye situasjoner
- Kunne vise omsorg for jevnaldrende
- Kunne delta og hjelpe til med enkle hverdagsoppgaver
- Innrette seg etter barnehagens rutiner
- Vite hvor de bor
- Kjennskap til lokale kjennetegn og landemerker
- Oppleve et miljø der gutter og jenter gis samme muligheter i barnehagehverdagen
- Utvikle en gryede forståelse for "før i tiden" eller "i gamle dager"
- Oppleve at de er en del av et større fellesskap
- Få kunnskap om noen grunnleggende trafikkregler
- Mestrer turtaking f.eks vente i lekesituasjoner og i enkle spill
- Leke med andre barn
- Kunne vise glede og entusiasme for andres innspill
- Besøke noen institusjoner i nærmiljøet
- Ha kjennskap til nærmiljøet, f.eks havna, kirken, barnehager etc.
- Arbeide for et inkluderende miljø som sier nei til mobbing og utestenging
- Kjennskap til lokale forfattere og kunstnere
- Kunne vise følelser uten at det går utover andre
- Få en gryende forståelse for historsk utvikling i lokalmiljøet
- Utvikle forståelse for ulike kulturer, tradisjoner og levesett
- Samarbeider med andre barn
- Innordner seg i en gruppe f.eks. rollelek eller regellek
- Tørre å prøve nye ting, og takler utfordinger
- Mestrer overgangen fra en aktivitet til en annen
- Kunne fortelle om seg selv, familie og sitt eget nærmiljø
- Tørre å protestere, argumentere og hevde egne synspunkter
- Ta initiativ til positiv aktivitet og samspill
- Vite hvilken skole de skal begynne på
- Få kjennskap til den hverdagen de vil møte som elever i skolen
- Utvikle positiv forventning til skolestart
- Ha kjennskap til Norge, flagget, konge, nasjonaldag og viktige merkedager og tradisjoner i andre kulturer
1 - 2 år :
2 - 3 år :
3 - 4 år :
4 - 6 år :
Hvordan lærer man i barnehagen?
I barnehagen foregår det læring hele tiden. Læringen skjer i størst grad når barnet er positivt stimulert, gjennom lek og gjennom hverdagslig samspill med andre barn. Til årsplanen 2019/2020 har vi laget en film om hvordan vi i Gnist Barnehager jobber for å fremme barns medvirkning. Det å føle seg viktig for felleskapet er avgjørende for de fleste mennesker, også for små barn. Når barnet får bidra til barnehagehverdagen gjennom innspill og ved å hjelpe til, vil barnet oppleves seg betydningsfullt. Dette er viktige erfaringer for barnet både for å bygge selvfølelse (jeg er verdt noe/jeg betyr noe), selvtillit (jeg har mye å bidra med/jeg klarer selv) og følelsen av demokrati (jeg er en del av et samfunn/mitt bidrag er viktig for andre). Sammen med de fire tidligere filmene om språkutvikling, sosial kompetanse, lek og læring og livsmestring og helse håper vi denne filmen vil gi deg et bilde av hvordan vi i Gnist Barnehager jobber for å fremme positiv utvikling hos hvert enkelt barn.
Barns medvirkning
Film som tekst"Allerede i barnehagen skal hvert barn få en forståelse for demokrati. Barna skal blant annet oppleve at deres stemme blir hørt og tatt hensyn til i løpet av barnehagehverdagen. Dette som en del av det vi kaller barns medvirkning. I Gnist barnehager legger vi til rette slik at hvert enkelt barn skal føle innflytelse på barnehagehverdagen. Dette gjør vi ved å la barnas innspill bli tatt med i lek og læring. Ved å delta i lek og bidra i daglige aktiviteter som påkledning, deltagelse under måltid og rydding skal barna skal oppleve at de er viktige for felleskapet. Slik sikrer vi i Gnist barnehager at hvert barn opplever medvirkning i barnehagehverdagen".
Livsmestring og helse
Film som tekstEn av barnehagens viktigste oppgaver er å være et trygt sted der barn kan utforske ulike sider ved samspill, felleskap og vennskap. Det gjør vi ved å skape et inkluderende læringsmiljø der vi fremmer barns fysiske og psykiske helse. Barna skal oppleve en god balanse mellom ro og hvile, og fysisk aktivitet. De voksne skal være lyttende, inkluderende og respektere mangfoldet i barnegruppen. I Gnist Barnehager vet vi at alle barn er forskjellige og unike, og vi skal derfor bidra til at hvert enkelt barn får den støtten det trenger for å oppnå trivsel, mestring og følelse av egenverd.
Språkutvikling - enkelt forklart
Film som tekstÅ utvikle språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Dette er fordi språket er et viktig redskap for barns læring. I barnehagen utvikles barnas språk gjennom samspill med andre mennesker. Denne utviklingen er avhengig av at det er voksne tilstede som legger opp til gode dialoger og som svarer verbalt på de signalene barna sender. De voksne skaper trygge og forutsigbare rammer der kommunikasjonen er enkel og tydelig. I Gnist Barnehager er vi opptatt av å utdype og utvide barnas begrepsforståelse. Gjennom å løpende observere, tilrettelegge og veilede bringer vi fram det beste i barnet ditt.
Sosial kompetanse - enkelt forklart
Film som tekst”Noe av det viktigste barn lærer i barnehagen er å leve i samspill med andre mennesker. Denne egenskapen kalles sosial kompetanse. Sosial kompetanse handler om å ta tur i samspill med andre. Det handler om å gi uttrykk for egne ønsker og samtidig regulere seg etter andre, forstå og følge regler.
Sosial kompetanse er å oppfatte og reagere på andre sine ønsker og behov. Barn utvikler sin sosiale kompetanse gjennom lek og samspill med andre. Å utvikle barnets sosiale kompetanse gir grunnlag for å etablere vennskap og inngå i gode relasjoner gjennom hele livet. Derfor jobber vi i Gnist Barnehager med å bringe frem det beste i barnet.
Lek og læring - enkelt forklart
Film som tekst"Lek er ikke bare lek. Det er nemlig gjennom lek barn utvikler evnen til å lære. Alle barn har en naturlig trang til å utvikle seg. Enkelte oppgaver kan barnet løse selv, men i noen situasjoner trenger barnet hjelp og støtte av andre. Når barnet har fått hjelp noen ganger kan de etter hvert greie seg selv. I Gnist Barnehager støtter vi denne utviklingen ved å observere hva barnet mestrer på egenhånd, og dermed finne ut hva barnet kan klare med litt hjelp fra andre. Slik hjelper vi barnet til å lære nye kunnskaper og mestre nye ferdigheter."